Odpovědi na časté dotazy
Jak mám vyplnit formulář na úvodní straně?
- Podívejte se nápovědu na stránce Jak odeslat platbu krok za krokem.
Kdo systém Europlatba.cz provozuje?
- Systém provozuje společnost EasyChange s.r.o., která v sektoru finančních služeb úspěšně působí od r. 2010. Podléhá dozoru České národní banky – informace o registraci najdete na jejích stránkách ZDE.
Kdo může službu využívat? Je služba pouze pro občany a pro firmy z České republiky?
- Službu může využívat kdokoliv, kdo má v bance zřízen bankovní účet a v případě potřeby je schopen se prokázat platným osobním dokladem. Taková osoba, příp. společnost, by ale neměla být na sankčním seznamu EU a na sankčním seznamu z přílohy nařízení vlády č. 210/2008 Sb. v aktuálním znění. Ve většině případů transakcí však osobní doklad není potřeba.
- Naše služba není limitovaná státem. Službu můžete využívat i ze zahraničí, ať jste ze Slovenska či z Francie a platbu lze odeslat takřka do celého světa, opět s výjimkou zakázaných států.
Nemusím s vámi uzavírat rámcovou smlouvu, abych mohl odeslat platbu/směnit peníze?
- Ne, pro využití portálu Europlatba.cz s námi nemusíte uzavírat žádnou smlouvu a ani není nutná žádná registrace. Pokud Vás zajímá možnost Rámcové smlouvy a získání lepšího směnného kurzu a dalších výhod, což je podmíněno pravidelnými transakcemi určitých objemů, podívejte se na náš hlavní web www.easychange.cz.
Jak je možné, že nabízíte lepší kurzy než banky?
- Je to díky velkému množství transakcí. Od někoho eura nakoupíme a jinému je prodáme. Rozdíl mezi nákupem a prodejem (tzn. spread) - je to, s čím efektivně pracujeme a tento spread je díky této efektivitě a díky námi podle praxe navrženému vlastnímu SW několikrát menší než v případě bank.
Je převod nějak omezen třeba minimální částkou? Je nějaký limit pro objem peněz?
- Ne. Výše částky není omezena shora ani zdola.
Je služba skutečně bez poplatku?
- Ano, naše služba je bez poplatků. Za naši službu, za konverzi měny a ani za zaslání platby do zahraničí v rámci EHP (Evropský hospodářský prostor) si nic neúčtujeme. Vás to může stát maximálně bankovní poplatek za odeslání platby dle tarifu Vaší banky. Při převodu v rámci stejné banky Vás tedy tato platba nemusí stát ani o korunu navíc.
- V případě zaslání platby mimo státy EHP se již bankovním poplatkům nevyhneme a tento poplatek přenášíme na klienta. Daný poplatek vidíte přímo při vyplňování formuláře. Více v následujícm bodě:
Co znamená poplatek SHA a OUR?
- Jedná se o běžné bankovní označení tzv. "režimu platby":
- SHA (shared) - příjemce i odesílatel se dělí o bankovní poplatky (odesílatel hradí své bance za odchozí platbu a příjemce hradí své poplatky za připsání platby na svůj účet). Ve státech EHP do bank podporujících SEPA platby lze eura zasílat výhradně jen v režimu SHA.
- OUR - znamená, že veškeré bankovní poplatky, tj. i na straně příjemce a po trase platby, hradí odesílatel platby. Tento poplatek je možný pouze pro zasílání eur mimo země EHP. Tuto možnost volte, pokud chcete mít vysokou jistotu, aby příjemce platby obdržel celou odesílanou částku a že příjemcova banka ani korespondeční banky si žádné poplatky nestrhnou.
- Při zasílání eur v rámci států EHP příjemci dojde vždy přesná částka, neboť takto SEPA platby v rámci států EHP fungují. Režim platby volíte jenom tehdy, pokud zasíláte platbu mimo státy EHP.
Formulář hlásí chybu "IBAN obsahuje neplatný vstup." ale číslo IBANu jsem zkopíroval z podkladů od příjemce platby.
- Ověřte si správnost IBANu na webu https://www.iban-rechner.de/, což je web, který ověřuje správnost IBANů. Nejčastější chybou bývá, že uživatel do pole nezkopíruje všechny znaky IBANu. Pokud vám příjemce sdělil neúplný IBAN, doptejte se ho.
Dostanu doklad o provedení transakce? V čem se liší doklad o transakci, který dostanu hned po odeslání formuláře a ten, který dostanu po vypořádání transakce?
- Ano, ihned po odeslání formuláře s platbou obdržíte na Váš e-mail doklad o provedení transakce použitelný do Vašeho účetnictví. Tento doklad použijete i pro zadání platby, kterou provádíte na náš sběrný účet.
- Po konečném zrealizování transakce Vám přijde ještě doklad o provedení obchodu. Pokud posíláte peníze do zahraničí, např. dodavateli, tento druhý doklad je vhodný pro vašeho příjemce platby pro snadné spárování platby. V tomto dokladu uvidí, z jakého našeho účtu mu platba přišla a že mu byla zaslána od Vás a naše společnost je pouze prostředníkem platby. Je to velmi časté např. pro jižní státy Evropy a pro Francii.
Doklad ani automatický email mi nepřišel. Co teď?
- Automatický e-mail Vám přijde během několika málo minut. Pokud se tak nestalo a e-mail nenajdete ani ve spamu, pravděpodobně jste zadali chybně svou kontaktní e-mailovou adresu. Napište nám na info@easychange.cz, sdělte podrobnosti o platbě (Vaše jméno, částka, příjemce). My v pracovních dnech 9-17 hod. příkaz v systému dohledáme a doklad vám na Vaši e-mailovou adresu zašleme. Rozhodně prosím nezadávejte příkaz ve webovém formuláři znovu.
Jak dlouho trvá vypořádání? Za jak dlouho příjemce platbu obdrží?
- Do zahraničí posíláme eura přímo z našich účtů v zahraničí a jsme tak schopni příjemci platby odeslat peníze i v čase, kdy již z některých tuzemských bank eura nelze odeslat dříve než další pracovní den. Jsme v takových případech rychlejší.
Příjemce tvrdí, že platbu neobdržel. Co teď?
- Nejprve vyčkejte. U plateb mimo státy EHP a u dolarových plateb je běžné, že platba je směrována přes korespondeční banky a její doručení trvá déle.
- Častější situace je, že příjemce platbu obdržel a jen má problém ji spárovat s vaší objednávkou/fakturou. Toto je zcela běžné u příjemců v Itálii a ve Francii a poslední dobou také v Německu, nemusí Vás to znejisťovat. V takovém případě odešlete příjemci platby doklad o provedeném obchodu, který jste obdrželi na e-mail. Tento doklad je připojen jako příloha u e-mailové zprávy "Vaše transakce č. *** byla odeslána z našeho účtu". V tomto dokladu příjemce platby uvidí z jakého našeho účtu mu platba přišla a že mu byla zaslána od Vás a naše společnost je pouze prostředníkem platby.
- Pokud jste problém tímto nevyřešili, kontaktujte nás na e-mail info@easychange.cz, sdělte číslo transakce, den podání a případně další podrobnosti. Rozhodně prosím jen netelefonujte, obchodní informace po telefonu nepřijímáme ani nesdělujeme, tedy bez písemného e-mailového podkladu nebudeme na hledání transakce pracovat.
- Můžeme Vám pro další jednání s příjemcem dodat i sken odchozí platby z banky, který zašlete příjemci. Upozorňujeme, že pokud byste si chtěli vyžádat zprávu/šetření z naší odesílací banky, lze to, ale bývá to bankou zpoplatněno a nemůžeme Vám garantovat lhůtu pro zjištění. Ta závisí i na komunikaci odesílací banky s bankou příjemce. V takovém případě zadáme na základě Vašeho rozhodnutí odesílací bance požadavek na šetření, ale vyžádáme si od Vás předem vratnou/zúčtovatelnou zálohu, protože náklady šetření si banka strhne z našeho účtu. Věříme, že je to pro Vás takto akceptovatelné.
- Poslední možností je, že jste udělali chybu v účtu příjemce (IBAN, BIC/SWIFT) nebo ve jméně, pod kterým je účet příjemce v jeho bance veden. Pak je obvyklé, že se taková platba vrátí zpět na náš účet. V takovém případě, pokud je zřejmé, kdo platbu zadával, Vás kontaktujeme a zkusíme problém vyřešit společně. Někdy se platba vrátí tak, že bližší identifikace bez Vaší pomoci není možná. Pokud budete mít informaci, že platba nedorazila, kontaktujte nás na e-mail a zkusíme opět platbu identifikovat a najít řešení. Budete-li nás kontaktovat, vždy prosím uveďte minimálně číslo konfirmace, částku a den, kdy jste transakci zadali.
Je možné zaplatit kartou nebo hotově?
- Není. Tyto možnosti neplánujeme ani do budoucna. Pokud to přesto uděláte, Vaši transakci stornujeme a Vámi uhrazené peníze budete mít u nás do pěti pracovních dní připravené v sídle společnosti k osobnímu převzetí na základě předložení dokladu konfirmace a Vašich dvou platných osobních dokladů (např. OP a ŘP). Současně Vám bude naúčtován administrativní poplatek podle Sazebníku, který odečteme z vrácené částky.
Jaké všechny moje osobní údaje po mně budete chtít?
- Stačí pouze Vaše jméno a příjmení či obchodní jméno firmy (tento údaj se poté přenáší do vytvořeného dokladu o transakci). Neakceptujeme neúplná jména, zkratky, přezdívky apod. Dále vyplníte už jen svůj e-mail, na který Vám přijdou doklady o transakci a telefon pro případné rychlé řešení potíží. Více osobních údajů je vyžadováno pouze u částek převyšujících 1 000 EUR. Více v následujícím bodu:
Co to znamená, že chcete vyplnit tzn. Prohlášení?
- U částek nad 1000 EUR je ze zákonných důvodů nutná tzn. "identifikace klienta" (zák. 253/2008 Sb.). Jedná se o vyplnění krátkého Prohlášení a jeho zaslání na náš e-mail spolu s kopií obou stran osobního dokladu (buď občanského průkazu, anebo cestovní pas + doklad o bydlišti). Je potřeba, aby údaje na dokladu byly čitelné a aktuální. Tyto údaje k ničemu dalšímu nevyužíváme, slouží pouze jako zákonný podklad k nadlimitním obchodům a pro případné namátkové kontroly ČNB a FAÚ MF ČR podle zák. 253/2008 Sb.
- Celé se to dá vyřídit přes e-mail, zabere to několik minut a toto Prohlášení má platnost 12 měsíců, je-li v té době platný i Váš doložený osobní doklad, Vaše příjmení a nebo Vaše adresa trvalého pobytu.
- Prohlášení se Vám samo nabídne při zadání částek převyšujících ekvivalent 1 000 EUR.
Váš web se mi špatně zobrazuje na smartphonu/tabletu.
- U starších operačních systémů (např. Android 4.4) to je možné, zvlášť pokud používáte výchozí internetový prohlížeč, který byl v zařízení od výrobce. Aktualizujte internetový prohlížeč, anebo zkuste prohlížeč Google Chrome. Dle dosavadních zkušeností klientů umožňuje Google Chrome bezchybné zobrazení i na starších zařízeních. Případně pro přístup na web použijte klasický počítač.
Odeslal jsem prostředky na sběrný účet, ale zapomněl jsem vložit variabilní symbol / prostředky jsem odeslal na jiný sběrný účet, než který byl uveden v konfirmaci. Je to komplikace?
- Ano, jedná se o komplikaci, která prodlužuje vypořádání celé transakce a negarantujeme vypořádání v obvyklé standardní lhůtě. Jak v případě chybějícího variabilního symbolu, tak v případě špatného sběrného účtu musíme platby dohledávat manuálně a Vás kontaktovat kvůli ověření platby. Případné dohledávání plateb provádíme až po vypořádání všech obchodů daný den. Pro co nejrychlejší vypořádání z naší strany je tedy nutné dodržet platební pokyny z konfirmace.
Co když si stejně nevím rady…?
- Naše zákaznická linka (tel. č. +420 246 083 752-753, info@easychange.cz) vyřídí Váš dotaz kdykoliv v naší provozní době pracovních dní ČR.