5 tipů, jak ušetřit při rezervaci ubytování

 

V dnešní digitální době se stále více cestovatelů obrací na ubytovací platformy jako praktický způsob rezervace nejen hotelů a penzionů, ale i ubytování v soukromí. Mezi ty největší a nejznámější patří například Booking.com nebo Airbnb, které nabízejí široký výběr ubytování po celém světě. V tomto článku se podíváme na to, jak ubytovací platformy fungují, posvítíme si na jejich výhody a nevýhody a v neposlední řadě se podělíme o několik tipů, jak při takové rezervaci co nejvíce ušetřit.

 

dovolena

 

Jak fungují ubytovací platformy?

Ubytovací platformy slouží jako prostředník mezi majiteli ubytování a cestovateli. Majitelé ubytování registrují své nabídky na platformu a my pak můžeme vyhledávat, porovnávat a rezervovat ubytování přímo na těchto portálech. Ty zprostředkovávají nejen rezervace, ale zajišťují také platby, poskytují recenze a hodnocení od předchozích hostů a nabízejí další užitečné informace o ubytování, ceně, vybavení i jeho okolí..

 

Jedním z hlavních zdrojů příjmů pro ubytovací platformy je samozřejmě provize. Procentuální výše provize se může lišit mezi různými platformami, ale obvykle se pohybuje v rozmezí 10 - 30 % z celkové částky rezervace. Tuto provizi hradí majitel ubytování za každou úspěšně provedenou rezervaci. Některé portály nabízejí také další zpoplatněné služby jako například takzvané topování nebo dodatečnou reklamu, které majitelé mohou využít k vylepšení viditelnosti svého ubytování.

 

Výhody ubytovacích platforem

 

Velký výběr: Hlavním a ne zdaleka jediným důvodem, proč lidé volí při výběru ubytování služby vyhledávačů ubytování je, že máte přístup k širokému spektru nabídek od různých poskytovatelů ubytování, což vám umožňuje najít nejenom výhodnější cenu, ale také rozmanitý výběr a různorodost typů ubytování. Ubytovací platformy nabízejí rozsáhlou databázi ubytování v různých destinacích po celém světě, což umožňuje vybírat z velkého množství možností a zároveň si zadat priority, dle kterých chceme vyhledávat, a přehledně si je poté třídit.

 

Recenze: Recenze jsou jedním z nejcennějších nástrojů pro každého cestovatele, protože nám poskytují užitečné informace a perspektivu předtím, než se rozhodneme naše ubytování rezervovat. Klienti zde mají možnost sdílet své zkušenosti a hodnotit různé aspekty, jako je čistota, pohostinnost personálu, vybavení a další. Díky tomu můžeme získat objektivní informace o kvalitě a udělat si lepší představu. Recenze mohou také obsahovat informace o specifických požadavcích, které měli klienti během svého pobytu, například pokud hledáte ubytování s dětským koutkem nebo třeba bezbariérovým přístupem. Recenze mají vliv i na samotné ubytovatele. Při čtení recenzí je důležité brát v úvahu kontext a osobní preference ostatních hostů. Co je pro jednoho hosta nevýznamné, může být pro vás klíčové. Kvalitní recenze také motivují ubytovatele k poskytování lepšího servisu a kvality služeb, protože dobré recenze jsou dnes výborným prodejním nástrojem. Každá platforma také po skončení ubytování každého vyzývá, aby tu své recenze zanechal. Pokud tedy rezervujete přes platformu, tak je větší pravděpodobnost, že se k Vám budou chovat lépe než při přímé rezervaci, protože si jsou dobře vědomi, že po skončení pobytu svou zkušenost s nimi patřičně ohodnotíte.

 

Nevýhody ubytovacích platforem

 

Vysoké poplatky: Jedním z hlavních důvodů, proč ubytovatelé váhají nabízet své volné kapacity přes Booking.com, jsou vysoké provizní poplatky, které musí platit za každou úspěšnou rezervaci. Vysoká provize pak značně zatěžuje jejich ziskovost. Proto většina ubytovatelů nenabízí přes platformu všechny své ubytovací kapacity, ale jen některé, a to většinou ty hůře prodejné. Proto ve chvíli, kdy se na platformě ve Vámi hledaném termínu dané ubytování tváří jako vyprodané, tak tomu tak rozhodně být nemusí. Hotel může mít další volné pokoje dokonce i lepšího typu stále volné. I proto se často vyplatí kontaktovat ubytovatele takzvaně napřímo.

 

Vyšší ceny: Jednou ze zásadních nevýhod rezervace ubytování přes Booking.com jsou často vyšší ceny, což je způsobeno tím, že platforma zahrnuje provize a poplatky za své služby v celkové ceně rezervace. Tyto náklady se takto snaží přenést na klienty, což znamená, že rezervace přes tuto platformu může být dražší než právě přímá rezervace u ubytovatele. Není to sice pravidlem, ale nezřídka tomu tak oparvdu je.

 

 rezervace ubytování

 

5 tipů, jak ušetřit:

 

 

Existují v podstatě dva typy ubytovacích platforem. První je ta běžná, kterou známe, nabízí vlastní portfolio ubytování jako je například asi nejznámější Booking.com. Pak ale existují ještě srovnavače neboli agregátory těchto platforem. Ty shromažďují nabídky z různých online rezervačních stránek a vyhledávačů a umožňují Vám je porovnat na jednom místě. Jednoduše řečeno sdružuje více platforem jako je Booking.com “pod jednou střechou”. A co je zajímavé, že pokud se podíváte na stránky Booking.com na konkrétní pokoj v konkrétním hotelu v konkrétní termín, uvidíte cenu například 5.000 Kč za noc. Pokud se ale proklikáte na Booking.com přes některý z agregátorů, tak tam bude cena za ten samý pokoj ve stejném termínu třeba 4.800 Kč. Jak je to možné? Protože Booking potřebuje, aby na srovnávači vycházel lépe nebo alespoň stejně než konkurence, a proto inzeruje nižší cenu. Vždy je tedy lepší hledat přes tyto velké agregátory (např. Trivago.com a další), protože tam dost pravděpodobně najdete i lepší ceny. 

 

 

Slevové kódy: Hledejte slevové kupóny a kódy. Každá platforma na rezervaci ubytování umožňuje vložit slevový kód nebo kupon. Kde ale takový sehnat? Výborným zdrojem slevových kupónů a kódu jsou facebookové skupiny, které jsou na sdílení slev zaměřené. Přidejte se do některé z nich, napište poptávku po kódu a uvidíte, že Vám do Vaší zprávy nebo koemtáře velmi brzy nějaký přistane. Můžete tako ušetřit 2%-10%. 

 

Cash back: Další cestou k úsporám nějaké té koruny jsou cashbackové platformy. Po registraci můžete začít vybírat z nabídky obchodníků, se kterými platforma spolupracuje. Tito obchodníci poskytují provize cashbackové platformě za to, že přivede zákazníky na jejich webové stránky. Je to vcelku jednoduché. Kliknete na tlačítko, které vás přesměruje na webovou stránku obchodníka, v našem případě je to některý z vyhledávačů ubytování. Jakmile pak cashbacková platforma zaznamená váš nákup a obdrží provizi od obchodníka, bude vám připsána určitá částka peněz zpět na váš účet. Tato částka se obvykle pohybuje kolem 2% - 3% a může být vyplacena buď na váš bankovní účet nebo využita pro další nákupy. Dobrou zprávou je, že slevové kódy a cash back se dají často velmi dobře kumulovat.

 

 

Jedním z faktorů, které mohou ovlivňovat ceny nabízeného ubytování, je tzv. koncept dynamického cílení na cenách. Ubytovací platformy, včetně Booking.com, často používají sofistikované algoritmy, které analyzují poptávku, sezónnost a další faktory pro stanovení optimální ceny. Pokud se na nabídku opakovaně koukáme, algoritmy rozpoznají naši zájem a počítají s pravděpodobností, že budeme ochotni zaplatit vyšší cenu a okamžitě tedy reagují zvýšením ceny. Prohlížíme-li si tedy nabídku konkrétního ubytování opakovaně, cena se nám postupně zvedá. Tento oblíbený trik používají nejen zprostředkovatelé ubytování, ale také třeba i prodejci letenek. Vyhnout se tomu můžete tak, že využijete anonymní prohlížeč. Tuto funkci najdete jak na mobilním zařízení, tak i na svém PC.

 

 

Ceny ubytování jsou ovlivněny také sezónností a poptávkou. Pokud se nacházíme v období, kdy je poptávka po ubytování v daném místě vysoká, pak tomu odpovídají také ceny. Dalším parametrem, který často ovlivňuje cenu je i denní doba, kdy svůj hotel hledáte. Zkušenosti naznačují, že vyhledávání ubytování pozdě večer, k ránu nebo o víkendech může vést k lepším nabídkám. A zde opět do hry vstupují algoritmy. V tento čas bývá nižší poptávka a ubytovací portály tak nabízejí nižší ceny.

 

 

Cena: Pokud oslovíte ubytovatele přímo, můžete vyjednat o mnoho lepší cenu nebo získat speciální nabídky, které nejsou dostupné prostřednictvím platformy. Ubytovatelé jsou naopak velmi vstřícní, když jim řeknete, že jste je raději oslovili sami než přes ubytovací portál. Vyhledejte si jejich webové stránky a kontaktujte je telefonicky nebo emailem. Ubytovatel má pak velký prostor pro Vaši slevu a to minimálně do výše, kterou by musel za zprostředkování vyhledavači jinak stejně zaplatit. A jak jsme již výše psali, určitě má k dispozici i zajímavější pokoje, než ty které inzeroval na portále.

 

Flexibilita a osobní přístup: Kontaktování ubytovatele vám dává také větší flexibilitu a možnost přizpůsobit si rezervaci dle vašich individuálních potřeb. Ti mají pak často větší pravomoc rozhodovat o speciálních požadavcích než přes rezervační platformy, což může vést k lepšímu a přizpůsobenějšímu ubytovacímu zážitku. Můžete spolu diskutovat o přesných požadavcích na pokoj, případných doplňkových službách nebo o stravování. Navíc, přímý kontakt s ubytovatelem vytváří osobnější vztah a může vést ke zvýšené pozornosti a péči o vaše potřeby během pobytu.

 

Přímá platba: Pak už zbývá ještě domluvit se na platbě. A tady je další prostor pro významnou úsporu Vašich peněz. Ubytovací platformy umožňují pouze platby přes karty a to pro Vás znamená nevýhodný kurz a poplatky za převod měny. Pokud komunikujete napřímo, můžete lehce vyřešit platbu zasláním peněz na účet. Ať už posíláte zálohu nebo celou částku v cizí měně, určitě se obraťte na českou službu  www.europlatba.cz (pro platbu v eurech). Platba je rychlá bez registrace, bezpečná, s velmi nízkým kurzem a navíc úplně bez poplatků. Pokud posíláte peníze ubytovateli v jiné měně než je Euro, pak je pro Vás ideální portál www.easychange.cz, kde můžete posílat peníze výhodně i v dalších měnách. Budete překvapeni o kolik výhodnější pro Vás taková rezervace může pak ve výsledku být.